Site icon Marionet Radio

De ce motoarele de căutare sunt proaste astăzi

Un depozit subteran există în Arctica. Înăuntru adăpostește 1,3 miliarde de semințe de pe tot globul. Este o măsură de siguranță în cazul colapsului civilizației. Se numeste “Svalbard Gobal Seed Vault”.
Este o măsură de siguranță pentru agricultură, biodiversitate, supraviețuire în cazul în care lumea se prăbușește.

Motoarele de căutare funcționează atât de prost astăzi încât te întrebi: avem oare nevoie de ceva asemănător Svalbard pentru Internet? Sunt sigur că ați observat cât de coruptă e căutarea online în prezent. De la o banală întrebare sau căutarea unei postări de pe un forum de acum 10 ani și până la aflarea soluției problemei telefonului tău. E o mare șansă ca ceea ce găsești să fie în afara soluției. Punctul de cotitură e să afli că nu mai găsești niciodată ceea ce cauți. Ce s-a întâmplat? Le-am distrus accidental prin căutări copleșitoare? Au fost distruse intenționat ca să fie înlocuite de AI? Sau răspunsul e cumva mult mai sumbru?

Motoarele de căutare sunt construite pe agregarea informațiilor de pe Internet. Ele ofereau un răspuns curat și accesibil oricui. Astăzi au îngropat informația în zgomot și reclame. Nu mai au acuratețe și nu oferă încredere. Iar majoritatea informației e ascunsă. Dacă adevărul dispare, ce putem spune despre cine îl controlează? Întrebarea nu e despre ceea ce lipsește, ci mai degraba cine beneficiaza? Dacă anumite voci sunt reduse la tăcere, cine decide ce e adevărat? Oamenii pierd tăcuți accesul la informație și cunoaștere la care de obicei aveau acces. Acum, dacă te uiți după ceva nu poți găsi. Amintiți-vă că Internetul a fost construit de oameni și din acest motiv se simte ca ceva uman. Articolul pe care-l citeai era scris de oameni, videourile pe care le vedeai erau făcute de oameni. Totul avea o amprentă umană.

Astăzi, pare cizelat la suprafață, dar a fost despuiat și jefuit de sufletul lui. Cauți răspunsuri, dar nimic nu pare în regula. Motoarele n-au fost niciodată perfecte, dar acum au devenit inutile. Vrei un răspuns simplu și în loc de asta primești o replică AI. Înainte nu era așa. Căutarea chiar funcționa. Doar că asta nu e un eșec tehnologic. Este acapararea puterii. Grădini închise între ziduri, consens artificial, amnezie digitală, toate astea sunt despre control. Și dacă nu suntem atenți vom pierde mult mai mult decât răspunsuri la căutări. Pierdem șansa de a alege.

Motoarele de căutare colapsează dintr-un motiv. Probabil ați observat asta: calitatea căutărilor s-a prăbușit. Răspunsuri reale sunt greu de aflat. Totul e mlaștină AI, răspunsuri incorecte, rezultate plătite și manipulate SEO. Nu avem de-a face cu algoritmi proști, ci vedem o îngropare dirijata a cunoașterii digitale. Nu pentru că e depășită, ci pentru că e neprofitabilă. Întotdeauna e vorba despre bani. Dar când vrei să faci mai mulți bani, an de an, la nesfârșit, marginile nu sunt doar tăiate, sunt decapitate.

Motoarele nu mai sunt unelte de descoperie și învățare de odinioară. Au devenit un tunel îngust care te direcționează dincolo de ceea ce gândești. Din acest motiv am pierdut abilitatea de verificare independentă. Și nu doar atât. Istoria poate fi rescrisă în timp real. Ei controlează fluxul de informații, dar și ceea ce vezi. Dacă nu vor să vezi ceva anume, nu vei vedea. Informațiile sunt îngropate adânc sub aisbergul numit Internet. Asta înseamnă că memoria reală a vechiului Internet va dispărea înainte ca cineva să facă un backup.

Un studiu din 2023 făcut de “hrefs”, spune că 90% din conținutul online nu primește trafic organic de la motoarele de căutare precum Google. Asta înseamnă că aproape tot Internetul este invizibil funcțional. Ceea ce vezi când cauți este o fracțiune de zece procente din ceea ce e acolo. Este ca și cum ai construi cea mai mare bibliotecă, dar ai zidi 90% din cărți în beton și bibliotecarul ți-ar arăta doar cărțile pe care le vrea el.

Dacă te gândești că AI repară cumva problema te înșeli. Încearcă Google pe o nișă, ceva despre care doar tu ai habar sau îți pasă. Ce primești? Reclame, nămol AI, nonsensuri optimizate SEO scrise parcă de un elev de gimnaziu în timpul unei pene de curent. Răspunsurile reale sunt îngropate sub ferme de linkuri și spam de cuvinte cheie. Vechile forumuri de Internet cu informații reale sunt de-indexate.

Întorcându-ne în timp, un motor de căutare găsea de obicei răspunsul pe un forum de acum opt-nouă ani. Era atât de ajutător. Acum, conversațiile sunt ca niște grădini înconjurate de ziduri precum Discord unde fiecare discuție e spionată și accesul la informație și cunoaștere ținut departe de outsideri. Chiar și Reddit – unul dintre ultimele bastioane ale răspunsurilor date de oameni în carne și oase, e astăzi inundat de replicit bot și modele AI despre care oamenii cred că e conținut uman. Dacă folosești Reddit stai de vorbă cu AI fără să știi. Motoare de cautare ca Google obișnuiau să fie o bibliotecă magică. Puteai găsi orice doreai dacă căutai îndeajuns. Acum pare ca și cum ai întreba un bețiv despre un sfat medical.

Să fim clari. Google a făcut 438 de miliarde de dolari în 2024 și 80% din ei prin reclame. Cu cât mai multe click-uri cu atât mai mare saltul și mult mai confuz devii. Dar și profit mai mare pentru ei. Un motor de căutare defect nu e o slăbiciune, e o caracteristică.

Prima dată au pus mâna pe piața și au prăbușit-o. Acum eu, tu, oricine suferă. E similar cu ceea ce Uber și Lyft au făcut industriei taxiurilor. Au livrat un produs la un preț mic și au omorât concurența. Cum a rămas singurul taxi din oraș, evident că a crescut prețurile, dar a scăzut calitatea. Cum au făcut-o? Prin asumarea pierderilor ani în șir. La început scopul n-a fost profitul ci monopolizarea pieței. Ca fapt divers, Uber a apărut în 2009 și abia în 2023 a raportat primul an profitabil. (Amazon a reușit asta după “doar” șase ani. n.m.)
Ce se întâmplă când nu găsești ce cauți? Ei bine apelezi la un asistent AI. Exact ăsta e planul. Acum ei configurează întrebarea și răspunsul direct. Nu mai e nevoie de alte website-uri și companii; stai doar pe website-ul sau aplicația lor cât de mult posibil. Bloguri independente, experți de nișă – toți au fost îngropați în morminte superficiale.

Dar lucrurile devin mai interesante. În 2024 NewsGuard – o organizație ce verifică dezinformările, a identificat 49 de site-uri scrise aproape în întregime de inteligența artificială. Ea poate produce mii de postări zilnic, în orice domeniu, chiar dacă incorect. Zilele blogurilor și a site-urilor mici scrise de o persoană sau o mică echipă s-au sfârșit. Hoarde de conținut generat de AI e mult mai bănos. Asta e ce primim toți. Această inundare cu lături nu doar murdărește apa, ci construiește consens artificial. Orice narativ pe care un guvern sau miliardar o dorește, o are. Când o minciună e rostogolită îndeajuns, motoarele de căutare încep să o trateze ca adevăr. Asta se cheamă “Efectul adevărului iluzoriu”. Consensul sintetic atinge pe oricine din noi, că știm sau nu. Gândește-te o clipă câte lucruri crezi pentru că ai fost subtil influențat să crezi în acele lucruri? Cred că 95% dintre oameni nici măcar nu realizează că se întâmplă asta.

Să vorbim despre uitare. Conform Internet Archive peste 38% dintre site-urile existente în 2013 sunt disparute astăzi! Odată cu avansul mlaștinii AI care umple fiecare cărare a Internetului, Internetul uman se pierde în fiecare zi. Link-uri moarte, pagini nearhivate, comunități șterse. Forumuri întregi au fost eliminate înainte de a fi conservate. Te gândești: “cui îi pasă?” Sunt doar pagini web vechi. Dar contează. Aceste pagini vechi sunt toate opinii și gânduri umane, idei și perspective, istorie, instantanee ale timpului sau ale modului cum oamenii gândeau și simțeau pe orice subiect.

Pentru mine unul e foarte important, considerând că acum totul e AI. Răspunsuri umane reale au fost șterse. Nu avem de-a face cu pagini pierdute. Vedem cum memoria lumii e rescrisă în timp real. Ce se întâmplă dacă istoria noastră e ștearsă, alterată sau uitată? Pentru că istoria e scrisă de învingători. Dacă poți recrea trecutul și întări prezentul, viitorul depinde complet de tine. Ei știu asta și o folosesc cu noi în fiecare zi. Motoarele de căutare sunt proaste astăzi și istoria umana se pierde.

Ce putem face? Să creăm depozitul Internetului, așa cum l-am făcut pe cel cu semințe din Svalbard. O mulțime de backup-uri offline și online al adevăratului web. Instantanee ale motoarelor de căutare, forumuri pierdute, arhive de imagini, tot ceea ce trebuie păstrat și înghețat în timp dar într-un fel nealterabil.

Asa cum Bitcoin este în blockchain, poate că depozitul de Internet va fi la fel. Asta înseamnă că odată ce ceva e adăugat depozitului el nu poate fi schimbat, editat sau șters. Blockchainul merge pe baza a milioane de computere independente din întreaga lume care să verifice ce e real. Nicio singură persoană, companie sau guvern nu poate să altereze înregistrările fără ca ceilalți să nu observe. Să verifice orice nouă schimbare a fiecărei înregistrări. Nu va fi stocată într-un singur loc, ci peste tot. Nimeni nu va putea să fie atât de puternic încât să schimbe depozitul de Internet. Ar fi contrariul a ceea ce vedem acum, când o mână de companii pot șterge în surdină articole, îngroapă rezultate de căutare sau rescriu istoria fără ca nimeni să bage de seama. Un blockchain backed Internet va fi ca înghețarea realității în chihlimbar, în afara algoritmilor, senzorilor sau revizuirilor. Un loc unde AI, lăcomia nu pot ajunge.

Ce înseamnă toate astea? Căutările nu oferă rezultate proaste din întâmplare. Sunt așa pentru că de ele beneficiază cei aflați în control. Trecutul e blurat, prezentul e un scenariu, viitorul se autocompletează. Poate că depozitul de Internet este ultima noastră speranță. Sau poate e un semn că avem nevoie să schimbăm modul cum tratăm întregul adevăr digital. Nu asumați că acea cunoaștere va fi mereu căutabilă. Ea deja dispare. Viitorii istorici se vor fi întrebând cum de o întreagă specie a pierdut toată cunoașterea colectivă doar pentru că a uitat să apese “Save”. Poate că depozitul de Internet nu va fi îndeajuns, poate că deja e prea târziu. Ce crezi?

(După canalul Youtube “All time”)

Exit mobile version